Żłobek<br />Montessori
Czytaj więcej
Przedszkole<br />Montessori
Czytaj więcej
Szkoła podstawowa<br />Montessori
Czytaj więcej
Żłobek<br />Montessori
Czytaj więcej
Przedszkole<br />Montessori
Czytaj więcej
Szkoła podstawowa<br />Montessori
Czytaj więcej

Maria Montessori

Maria Montessori urodziła się w Chiaravalle, w prowincji Ancona, w 1870 roku i była pierwszą kobietą, która otrzymała pełne prawo wykonywania zawodu lekarza po ukończeniu Wydziału Lekarskiego na Uniwersytecie w Rzymie, w 1896 roku.  Jako lekarz, dr Montessori miała kontakt  z młodszymi dziećmi i zaczęła interesować się ich rozwojem. W trakcie starannych  badań i obserwacji, zdała sobie sprawę, że dzieci konstruują własną osobowość podczas interakcji z otoczeniem. Zaobserwowała również, że dzieci spontanicznie wybierają i pracują z materiałami dydaktycznymi, które są im prezentowane.

Jej podejście do edukacji wynikało z solidnych podstaw naukowych w dziedzinie biologii, psychiatrii i antropologii. Obserwując dzieci wszystkich ras i kultur, w wielu krajach, na całym świecie, szybko zauważyła i sformułowała uniwersalne prawa rozwoju człowieka. Kontynuowała tą pracę przez całe życie, rozszerzała i pogłębiała obserwacje aż do śmierci w 1952 roku. Maria Montessori otworzyła pierwsze Casa dei Bambini (Domy Dziecięce) w jednej z najbiedniejszych dzielnic w Rzymie, osławionym wówczas - Quartiere San Lorenzo.

"Był 6 stycznia (1907), kiedy otworzyłam pierwszą szkołę dla małych dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Wtedy trudno było mówić o mojej metodzie nauczania, bo jeszcze nie istniała. W tej szkole, już wkrótce, moja metoda miała uzyskać swój kształt i wejść w życie. Ale w dniu otwarcia jedyne, co było widać wyraźnie - to około pięćdziesięciorga nędznie ubranych, biednych i nieśmiałych dzieci. Wiele z nich płakało i prawie wszystkie przyszły z rodzicami - analfabetami, którzy zaufali mojej opiece” ... „To były płaczliwe, przestraszone dzieci, tak nieśmiałe, że nie można było z nich wydobyć ani słowa. Ich twarze były niemal bez wyrazu i tylko oczy zdradzały takie oszołomienie jakby nigdy nie widziały niczego w swoim życiu” ... "Najbardziej interesujące byłoby poznanie oryginalnych okoliczności, które sprawiły, że te dzieci przeszły tak  niezwykłą transformację  - lub okoliczności, które doprowadziłyby do pojawienia się ‘nowych dzieci’, których dusze mogłyby znów szerzyć światło na cały świat.”  W rzeczywistości było tak, jakby ten dziecięcy blask został złapany w strumieniu świadomości  i w ciągu zaledwie sześciu miesięcy po otwarciu Casa dei Bambini, ludzie z różnych środowisk i kontynentów przyjeżdżali do Marii Montessori, by zobaczyć jej odzyskane, cudowne dzieci.

W 1909 roku Maria Montessori prowadziła swój pierwszy kurs Montessori, spodziewając się tylko włoskich studentów i nauczycieli. Ku jej zdumieniu w kursie uczestniczyło z wiele osób z różnych krajów. Najprawdopodobniej był to początek tego, co później stanie się poważną przeszkodą w rozwoju pedagogiki Montessori. 

" Od początku pedagogika Montessori była zawłaszczana, błędnie interpretowana, wykorzystywana, propagowana, rozdzierana na strzępy. Zaś te strzępy były powiększane do rozmiaru systemów, nadużywane, zapominane i potem cała metoda odradzała się wiele razy." ( Renilde Montessori )

Istnieją różne powody, dla których tak się stało. Być może najważniejsze jest to, że choć pedagogika Montessori znana jest jako metoda Montessori, daleko jej do klasycznej metody edukacji - a co za tym idzie nie jest to gotowy program, który można przedstawić nauczycielom do zastosowania. Maria Montessori nie była nauczycielem ... Alfa i Omega jej pedagogiki to dzieci.

Maria Montessori była naukowcem i jako dobry naukowiec była osobą, która jednocześnie twardo stąpała po ziemi i wierzyła w duchowe poszukiwania prawdy. Studiowała medycynę, specjalizowała się w psychiatrii i antropologii . Była także wybitnym matematykiem. Mimo że nigdy nie została nauczycielem, studiowała różne metody edukacyjne przez wiele lat i uznała je za niewystarczające. Głównie dlatego, że żadna z nich nie brała pod uwagę dwóch pozornie tylko paradoksalnych skrajności, które ostatecznie stały się centrum jej pedagogiki: uniwersalnej charakterystyki dziecka jako człowieka i dziecka jako unikalnej, niepowtarzalnej, zasługującej na szacunek i podziw indywidualności, która powinna być bezwarunkowo akceptowana jako jeden z najwspanialszych przejawów życia.

Czytaj więcej

Kontakt

Toddler School
w sąsiedztwie Parku Łazienkowskiego
ul. Badowska 19
00-752 Warszawa
tel.: +48 22 851 68 93
Fax: +48 22 851 68 93
office@warsawmontessori.edu.pl

Casa dei Bambini
Warsaw

w sąsiedztwie Parku Łazienkowskiego
ul. Badowska 19
00-752 Warszawa
tel.: +48 22 851 68 93
Fax: +48 22 851 68 93
office@warsawmontessori.edu.pl

Casa dei Bambini
Izabelin

w sąsiedztwie Kampinoskiego Parku Narodowego
ul. Szkolna 16, Hornówek
05-080 Izabelin
tel.: +48 22 721 87 36
Fax: +48 22 851 68 93
office@warsawmontessori.edu.pl

Warsaw Montessori School
ul. Szwoleżerów 4
00-464 Warszawa
tel.: +48 22 841 39 08
Fax: +48 22 841 08 87
elementary@warsawmontessori.edu.pl

Żłobek<br />Montessori
Czytaj więcej
Przedszkole<br />Montessori
Czytaj więcej
Szkoła podstawowa<br />Montessori
Czytaj więcej