Żłobek<br />Montessori
Czytaj więcej
Przedszkole<br />Montessori
Czytaj więcej
Szkoła podstawowa<br />Montessori
Czytaj więcej
Żłobek<br />Montessori
Czytaj więcej
Przedszkole<br />Montessori
Czytaj więcej
Szkoła podstawowa<br />Montessori
Czytaj więcej

Maria Montessori

Maria Montessori urodziła się w Chiaravalle, w prowincji Ancona, we Włoszech w 1870 roku. Była pierwszą kobietą, która otrzymała pełne prawo wykonywania zawodu lekarza po ukończeniu Wydziału Lekarskiego na Uniwersytecie w Rzymie w 1896 roku.  

     Jako lekarz, dr Montessori miała kontakt  z młodszymi dziećmi i zaczęła interesować się ich rozwojem. W trakcie starannych  badań i obserwacji, zdała sobie sprawę, że dzieci konstruują własną osobowość podczas interakcji z otoczeniem. Zaobserwowała również, że dzieci spontanicznie wybierają i pracują z materiałami dydaktycznymi, które są im prezentowane.

     Jej podejście do edukacji wynikało z solidnych podstaw naukowych w dziedzinie biologii, psychiatrii i antropologii. Obserwując dzieci wszystkich ras i kultur, w wielu krajach, na całym świecie, szybko zauważyła i sformułowała uniwersalne prawa rozwoju człowieka. Kontynuowała tą pracę przez całe życie, rozszerzała i pogłębiała obserwacje aż do śmierci w 1952 roku. Maria Montessori otworzyła pierwsze Casa dei Bambini (Domy Dziecięce) w jednej z najbiedniejszych dzielnic w Rzymie, osławionym wówczas - Quartiere San Lorenzo.

"Był 6 stycznia (1907), kiedy otworzyłam pierwszą szkołę dla małych dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Wtedy trudno było mówić o mojej metodzie nauczania, bo jeszcze nie istniała. W tej szkole, już wkrótce, moja metoda miała uzyskać swój kształt i wejść w życie. Ale w dniu otwarcia jedyne, co było widać wyraźnie - to około pięćdziesięciorga nędznie ubranych, biednych i nieśmiałych dzieci. Wiele z nich płakało i prawie wszystkie przyszły z rodzicami - analfabetami, którzy zaufali mojej opiece” ... „ To były płaczliwe, przestraszone dzieci, tak nieśmiałe, że nie można było z nich wydobyć ani słowa. Ich twarze były niemal bez wyrazu i tylko oczy zdradzały takie oszołomienie jakby nigdy nie widziały niczego w swoim życiu” ... " Najbardziej interesujące byłoby poznanie oryginalnych okoliczności, które sprawiły, że te dzieci przeszły tak  niezwykłą transformację  - lub okoliczności, które doprowadziłyby do pojawienia się ‘nowych dzieci’, których dusze mogłyby znów szerzyć światło na cały świat.”  

     W rzeczywistości było tak, jakby ten dziecięcy blask został złapany w strumieniu świadomości  i w ciągu zaledwie sześciu miesięcy po otwarciu Casa dei Bambini, ludzie z różnych środowisk i kontynentów przyjeżdżali do Marii Montessori, by zobaczyć jej odzyskane, cudowne dzieci.

    W 1909 roku Maria Montessori prowadziła swój pierwszy kurs Montessori, spodziewając się tylko włoskich studentów i nauczycieli. Ku jej zdumieniu w kursie uczestniczyło z wiele osób z różnych krajów. Najprawdopodobniej był to początek tego, co później stanie się poważną przeszkodą w rozwoju pedagogiki Montessori. 

" Od początku pedagogika Montessori była zawłaszczana, błędnie interpretowana, wykorzystywana, propagowana, rozdzierana na strzępy.  Zaś te strzępy były powiększane do rozmiaru systemów, nadużywane, zapominane i potem cała metoda odradzała się wiele razy." (Renilde Montessori)

     Istnieją różne powody, dla których tak się stało. Być może najważniejsze jest to, że choć pedagogika Montessori znana jest jako metoda Montessori, daleko jej do klasycznej metody edukacji - a co za tym idzie nie jest to gotowy program, który można przedstawić nauczycielom do zastosowania. Maria Montessori nie była nauczycielem ... Alfa i Omega jej pedagogiki to dzieci.

     Maria Montessori była naukowcem i jako dobry naukowiec była osobą, która jednocześnie twardo stąpała po ziemi i wierzyła w duchowe poszukiwania prawdy. Studiowała medycynę, specjalizowała się w psychiatrii i antropologii . Była także wybitnym matematykiem. Mimo że nigdy nie została nauczycielem, studiowała różne metody edukacyjne przez wiele lat i uznała je za niewystarczające. Głównie dlatego, że żadna z nich nie brała pod uwagę dwóch pozornie tylko paradoksalnych skrajności, które ostatecznie stały się centrum jej pedagogiki: uniwersalnej charakterystyki dziecka jako człowieka i dziecka jako unikalnej, niepowtarzalnej, zasługującej na szacunek i podziw indywidualności, która powinna być bezwarunkowo akceptowana jako jeden z najwspanialszych przejawów życia.

Czytaj więcej

Kontakt

Toddler School
w sąsiedztwie Parku Łazienkowskiego
ul. Badowska 19
00-752 Warszawa
tel.: +48 22 851 68 93
Fax: +48 22 851 68 93
office@warsawmontessori.edu.pl

Casa dei Bambini
Warsaw

w sąsiedztwie Parku Łazienkowskiego
ul. Badowska 19
00-752 Warszawa
tel.: +48 22 851 68 93
Fax: +48 22 851 68 93
office@warsawmontessori.edu.pl

Casa dei Bambini
Izabelin

w sąsiedztwie Kampinoskiego Parku Narodowego
ul. Szkolna 16, Hornówek
05-080 Izabelin
tel.: +48 22 721 87 36
Fax: +48 22 851 68 93
office@warsawmontessori.edu.pl

Warsaw Montessori School
ul. Szwoleżerów 4
00-464 Warszawa
tel.: +48 22 841 39 08
Fax: +48 22 841 08 87
elementary@warsawmontessori.edu.pl

Żłobek<br />Montessori
Czytaj więcej
Przedszkole<br />Montessori
Czytaj więcej
Szkoła podstawowa<br />Montessori
Czytaj więcej